Srećko Vukov pokretačka je snaga ambicioznog planinarsko turističkog projekta – dugohodačke staze Via Adriatica Trail. Ovako veliki projekt zahtjeva trasiranje, prolazak trase, snimanje GPS tragova, brandiranje i reklamiranje. I naravno izrazito puno vremena, iskustva i energije.

Nakon par minuta razgovora jasno je zašto je Via Adriatica Trail uspješan projekt. Srećko ima svih ovih kvaliteta napretek. Kada priča o boravku u prirodi, iz njega izvire entuzijazam i fokus čovjeka koji je našao svoju svrhu. Čovjeka koji se ne boji sanjati velike snove.

No sanjarska strana ne znači nedostatak odlučnosti i akcije, naprotiv. Zato što istinski radi što voli, nije mu teško svaki trenutak slobodnog vremena provoditi u organizaciji, planiranju i izvođenju aktivnosti vezanih uz svoje projekte.

Osim što je spiritus movens Via Adriatice, podpredsjednik je Planinarskog Društva AktivNatura kroz koje vodi izlete i promovira boravak u prirodi. Željeli smo saznati više o ovom čovjeku u kojem čuči i sanjar koji može zamisliti planinarsku stazu od Pule do Dubrovnika ali i menadžer projekta koji ostvaruje svoj san.

Očekivali smo da je bio planinar od malih nogu, ali istina je malo drugačija.

– Oduvijek sam volio biti u prirodi, ali sam većinom vozio bicikl. Gotovo i da nisam planinario do 2007. godine. Prije toga sam biciklom prošao Zagreb i okolicu uzduž i poprijeko te sam u nekoliko navrata išao na višednevne izlete biciklom. 1999. sam tijekom godišnjeg odmora iz Zagreba preko naših otoka došao do Šibenika, a sljedeće godine sam stigao biciklom i do Dubrovnika. Tako sam zavolio višednevne boravke u prirodi, spavanje na otvorenom i istraživanje nepoznatih krajeva.

Nakon više godina na biciklu bio je potreban samo jedan izlet da bukne ljubav prema planinarenju. Odredište izleta je bio poznati dom Grafičar na zagrebačkoj Medvednici.

– Nakon tog prvog izleta bio sam oduševljen. Bilo da je izlet od par sati do Grafičara ili više dana po Velebitu, boravak u prirodi mi puni baterije. Sada ne mogu zamisliti da prođe više od desetak dana bez barem odlaska u šetnju prirodom. Gotovo svaki slobodni dan mi je rezerviran za izlete i otkrivanje novih planina. Vrlo brzo sam otkrio i strast za planiranjem i organiziranjem izleta.

Logični korak je bio organizirati se u udrugu, kako bi imali platformu kroz koju bi mogli organizirati aktivnosti?

Tako je. 2012. osnovali smo Pustolovno Ekološku Udrugu AktivNatura. Unutar ove udruge smo, osim planinarenja, i kajakarili i biciklirali. Nakon prerane smrti mog velikog prijatelja i suosnivača udruge Željka Barišića Želje, odlučio sam se fokusirati samo na planinarenje. I dok ljubav prema kajaku i biciklu još traje, trebalo se fokusirati i usmjeriti energiju na samo jedan segment. Zato smo AktivNaturu preregistrirali u planinarsko društvo.

Kao što ni Srećko nije tipičan vođa niti AktivNatura nije tipično društvo.

Cilj nam je zadržati društvo na nivou grupe prijatelja. Imamo između 50 i 80 članova i tako možemo zadržati kvalitetu međuljudskih odnosa u društvu. Svi zainteresirani se mogu pridružiti i vidjeti da li je AktivNatura pravo mjesto za njih.

Što je odlika organiziranog planinarskog izleta u AktivNaturi?

Odlična priprema je temelj. Osim poznavanja rute potrebno je imati i alternative za nepredviđene situacije. Priprema uključuje i selekciju sudionika prema psihofizičkim sposobnostima te odabir odgovarajuće opreme. Na samom izletu nema žurbe, poštujemo vremenski plan i uvijek idemo zajedno bez razdvajanja. Na ovome inzistiram na svim izletima koje organiziramo. Uz ove uvjete i uz dužno poštovanje prema snazi prirode, može se sigurno uživati u ljepotama planina.

Kroz godine istraživanja i upoznavanja naših planina Srećko je skupio dovoljno znanja da krene u realizaciju svoje ideje o stazi koja će povezivati Premanturu i Prevlaku. Dugoprugaška planinarska staza duga 1100 kilometara koja prolazi kroz najljepše Hrvatske priobalne planine je postala stvarnost.

Koristeći postojeće planinarske staze stvorili smo stazu koja privlači pažnju planinara iz cijelog svijeta. Osim što imamo već četiri planinara koji su završili cijelu stazu i 16 planinara koji su prehodali pojedinačne etape, najponosniji sam da je iz projekta izrasla zajednica ljudi koji su ovaj projekt prigrlili kao svoj i pomažu svatko na svoj način. Od HGSS-a koji je prigrlio ideju, osobito pročelnik Splitskog ogranka Darko Gavrić Čerčo, do stanovnika gradova i naselja uz stazu. Unutar Facebook grupe Via Adriatica – Hiker’s corner stvorila se klima suradnje i pomoći. Planinari koji su završili rutu bili su oduševljeni gostoprimstvom ljudi uz stazu i količinom pomoći koju su primili, najčešće od potpunih stranaca.

Popularizacija ovakvog projekta zahtjeva mnogo energije i materijalnih sredstava. Srećko je održao prezentacije projekta širem lijepe naše. Gdje god je došao imao je pun auditorij i oduševljene reakcije publike. Osim prezentiranja projekta putem socijalnih mreža i predavanja na terenu ekipa AktivNature neprekidno radi na obilježavanju i održavanju staze.

Želja nam je promovirati Via Adriatica Trail kao turistički projekt čiju važnost će prepoznati država ali i mjesta kroz koje staza prolazi. Iako primarni način navigacije po stazi mora biti uz pomoć GPS traga dostupnog na našoj stranici, želja nam je markirati cijelu stazu. Također u planu imamo i mobilnu aplikaciju za planinare te izdavanje karata i vodiča po stazi. Jednom riječju, napraviti Via Adriaticu samoodrživim projektom koji će donositi korist hrvatskom turizmu, a planinarima nuditi nezaboravnu avanturu u Hrvatskim planinama. Mi svakako idemo u ovom smjeru, ali potrebna nam je pomoć kako bi brže i kvalitetnije stigli do cilja.

Srećkov rad na popularizaciji aktivnog života u prirodi su prepoznali i organizatori prestižne TEDx konferencije u Zagrebu gdje će ovog listopada biti jedan od govornika.

Imati prezentaciju na TEDx Zagreb mi je velika čast. Iako imam još mjesec dana do konferencije pripreme su u punom toku. S mentoricom iz organizacijskog odbora sam već dogovorio većinu sadržaja predavanja. Sada slijedi period vježbanja kako bi izvedba bila besprijekorna. Osnovni cilj prezentacije će biti promocija prirodnih ljepota Hrvatske i aktivnog boravka u prirodi.

Naravno da osoba kao Srećko uvijek ima nove planove i projekte na kojima radi.

Želja mi je otkrivati nova mjesta i nove puteve u poznatim predjelima. Postoji predrasuda da se prave ekspedicije i avanture mogu doživjeti samo u dalekim zemljama. Zašto ne provesti vikend na planini koju svaki dan gledate iz daljine? Uz današnju tehnologiju, dobru pripremu i opremu može se sigurno, lagano i relativno jeftino organizirati ekspedicija u krajeve koje nismo upoznali.  A možemo biti sretni da živimo u zemlji u kojoj gdje god da kreneš u prirodu čeka te nezaboravan pogled, tišina i mir. Želja mi je da više ljudi upoznam s blagodatima ovakvog boravka u prirodi.