S prvim ovogodišnjim zrakama sunca, sigurno su nerijetki pomislili na vožnju biciklom. Nakon što je cijele zime stajao konzerviran u najmračnijem kutu podruma ili garaže, bicikl bi prije početka sezone bilo dobro pregledati, podmazati i pripremiti za nove kilometre.

 

U nastavku donosimo nekoliko sitnica na koje bi svakako trebalo obratiti pažnju prije prve proljetne vožnje. Uglavnom su to jednostavne provjere i popravci koje uz malo volje i alata svatko može obaviti kod kuće. Za one koji nikako ne bi voljeli zaprljati ruke, serviseri bicikala će rutinski pregled obaviti za do stotinjak kuna, naravno, ne uključujući dijelove koje je eventualno potrebno zamijeniti.

 

Nek’ bicikl zablista


Bilo da se tijekom zime na biciklu nakupila prašina iz podruma ili sol sa ceste, prije sezone potrebno mu je prvo temeljito čišćenje – ali nipošto i zadnje u cijeloj sezoni. Kanta tople vode, malo biorazgradivog sredstva za pranje, dvije stare krpe (mokra i suha) te četkica za zube mogu sve. Temeljito čišćenje uključuje kompletni bicikl – ramu, lanac, mjenjače, kazetu, pedale, kočnice i sjedalo.

 

Uz škripu kočnica

Bez obzira radi li se o cestovnom, brdskom ili gradskom biciklu, kočnice (uz, naravno, kacigu) čuvaju glavu. Zato je bolje ne upuštati se u skupljanje kilometara bez dobre provjere. Prva je na popisu provjera pakni. Pakne su gumeni pravokutni dijelovi koji najčešće pritišću metalni obod kotača ili disk u slučaju disk kočnica. Provjerite troše li se obje pakne ravnomjerno, a ukoliko to nije slučaj, potrebno je podesiti kočnice. Pakne su potrošna roba – moguće je da ste ostali bez gumenog dijela i kočite metalom. U tom slučaju skoknite do najbližeg bike shopa po nove. Loše kočnice vrlo lako mogu dovesti do nesreće ili ozljede, stoga obratite posebnu pozornost ovom koraku i ako mislite da kočnice ne koče kako bi trebale, odvezite bicikl serviseru i spriječite neželjene posljedice.

 

Bitno da se (o)kreće

Teško da možemo zamisliti bicikl bez kotača. Dobar uvod u sezonu dobit će čišćenjem alkoholom i čistom, suhom krpom. Žbice su sastavni dio kotača, na njima ne bi smjelo biti nikakvih oštećenja, napuknuća ili pukotina. U slučaju da se koja od njih odvojila od kotača (felge), potrebno ju je zamijeniti. U protivnom će doći do disbalansa kotača (osmica), neravnomjernog trošenja kočnica, puknuća gume, odvajanja ostalih žbica i sličnih neželjenih situacija. Napravite dodatnu provjeru podizanjem jednog kraja bicikla u zrak i rotacijom kotača. Morali bi se okretati lagano i bez zvukova struganja. Ako zaključite da imate problem puknute žbice ili kotač u osmici, posjetite servis bicikla.

 

Stisni pedale

Pod pogon bicikla ovom ćemo prilikom svrstati pedale, lanac, mjenjače i kazetu (kazeta je mnoštvo malih zubića u sredini stražnjeg kotača). Pogon omogućava prijenos energije od vozačevih nogu do pokretanja bicikla. Stoga, nikako ne bismo željeli da u ovom dijelu dođe do neželjenih smetnji. Uz malu pomoć partnera (ili stalka za bicikl) podignite zadnji kraj bicikla i zavrtite pedale. Pritom prijeđite kroz sve brzine. Promjena brzina bi morala teći glatko i bez zapinjanja, čudnih tupih zvukova i slično. Za podešavanje mjenjača u slučaju problema, radije se obratite najbližem serviseru (osim ako ste stari iskusni biciklist). Provjerite i karike u lancu – ne smiju biti svinute ili na bilo koji način oštećene. Ako je to slučaj, vjerojatno je potrebno zamijeniti lanac.

 

Gume, gume

Prije prve vožnje svakako provjerite u kojem stanju su gume. Potrebno je potražiti eventualne pukotine, usjekline ili oštećenja na gumi. Isto tako, ako se radi o brdskom biciklu, provjerite stanje ripni (utori na dijelu gume koji je u dodiru s tlom). Posebnu pozornost obratite na dio gume koji ne dolazi u kontakt s tlom. Stare gume na tom će dijelu imati oštećenja u obliku pora. Ako dvojite između ostavljanja starih i kupovine novih guma – uložite u nove, jer stara istrošena guma može dovesti do neželjenih problema tijekom vožnje (puknuće, pad…). Nakon što ste se uvjerili u ispravnost vanjske gume, provjerite tlak unutarnje i prema potrebi je napumpajte do željene tvrdoće.

 

Sajle i bužiri

Sajle su metalne žice uglavnom zaštićene plastičnim omotačem – bužirom. One spajaju ručice mjenjača s mjenjačem te omogućavaju promjenu brzina, isto kao i ručice kočnica sa samim kočnicama. U ovom koraku provjera se svodi na potragu za oštećenjima, uvinutim dijelovima, hrđom i prljavštinom. Nove sajle i bužiri olakšavaju kočenje i promjenu brzina, a samim time i vožnju. Ako imate problema s nekom od navedenih radnji, razmislite o promjeni tih dijelova. Osim toga, sajle i bužire preporučljivo je mijenjati svakih dvije do pet godina. Ukoliko ste žestoki biciklist i vozite bicikl cijele godine, onda je poželjna i godišnja promjena. Ni sajle ni bužiri nisu skupi, a sajla koja zapinje iritantna je pojava kod mijenjanja brzina i kočenja.

 

Dobro podmazati

Kad se uvjerite da je na biciklu sve na svojem mjestu i ispravno, od vožnje vas još dijeli dobro nauljiti sve dijelove bicikla koji se kreću. Pritom se primarno misli na lanac. Polagano okrećite pedale jednom rukom unatrag, dok drugom rukom iznad njega držite bočicu s uljem. Pazite da u ovom koraku ne pretjerate s nanošenjem, a ako se to i dogodi, imajte pri ruci komad suhe krpe s kojom kasnije odstranite višak ulja s lanca. Malo ulja možete nanijeti i na pokretljive dijelove mjenjača, kao i na bilo koji dio sajle koja se na biciklu nalazi izvan bužira. U svakom slučaju pazite da ne nanesete ulja na disk ili ga na bilo koji način dovedete u kontakt s paknama.

 

Nakon ovakve detaljne provjere, bicikl je spreman za nove kilometre. Gdje god krenuli imajte na umu da kaciga glavu čuva, na dulje vožnje ponesite potrebno, a pravila ponašanja u prometu prvo su pravilo bez kojeg nema vožnje ni biciklizma.

Sretno u novoj sezoni!

 

Piše: mh
Foto: bigstockphoto.com